I registeret finner du stikkord til alle emner i Sonen. KLIKK HER og se alle de spennende emnene vi har i denne sonen

Taue- og slepebåtær i salt- og ferskvann!

Tråden er utskilt fra Torstrandstråden del 4 hvor vi etter å ha diskutert slepebåtær i Lågen kom en tur innom Farris og før vi visste ordet av det var i vi både i Mjøsa og Antarktis. Håper at alle blir fornøyd med flyttingen og at vi får mange innlegg og bilder også i denne tråden – Velkommen innom!

Vist 2012 ganger. Følges av 16 personer.

Kommentarer

Viser kun siste 30 kommentarer — vis alle 83 kommentarer

Fotografen bryr seg lite om Adgang forbudt skilt av ISPS-typen i havneområder. Det ble derfor et bilde av Thor III også. Bildet er tatt like utenfor det gamle Tollkammeret i Drammen.

Foto:astridw

Når en flakker rundt i Europa må en jo alltid ned i havna for å ta en titt etter tau/slepebåtær. Har nettopp kommet hjem fra Palma og en dag tok vi bussen til Port Alcudia. Der lå denne båten og det var det fineste jeg så på denne plassen som sikkert mange kjenner pga strendene!

Foto:astridw

Gul og blå var den og jeg tror ikke den var lenge innom på Revet i dag. Amazon het den og med de fargene var taubåten kanskje svensk? Kjapt inn og ut, men astrid fikk fanget den – ihvertfall. Noen kjenner den kanskje bedre enn meg?

Foto:astridw

Etter å ha forsøkt å finne ut av hvilken taubåt dette var måtte jeg melde pass. Siste utvei for meg er å be om hjelp fra guttane på Kystverket i Brevik og de vet jo det meste ( Takk til de). Amazone er en virkelig veteran så jeg venter litt med å legge ut ytterligere informasjon til spesialistene har vært innom her – stay tuned!

Taubåten Amazon er en virkelig veteran bygget ved Bergsunds Mv i Stockholm allerede i 1929. Den er tidligere registrert med navn som Västervik og Storebirger. Jeg fant en svensk (?) nettside som inneholder en masse flotte bilder også fra den gangen de fyra med køll, Västervik. Bildene anbefalers virkelig………

En kald og blåsete dag, men det stopper ikke fotografen her i huset og ute på Revet fikk hun lønn for strevet. Der lå nemlig Boa Loke bygget i 1982 – noen detaljer her.

Foto:astridw

Nytt besøk på Revet, denne gang fra England – bygget i 1979 – Hibernia.
Hva disse arbeidshestene driver med får vi vel ikke greie på, men denne kom fra Finland til Larvik!

foto:astridw

Etter lang tid i saltvann har fotografen og jeg beveget oss over i ferskvann, nærmere bestemt Glomma og Fetsund lenser.
Den første båten jeg vil legge ut er inspeksjonsbåten Vulkan. Den ble bygget i 1891 ved Vulkan Jernstøperi og Mekaniske verksted i Christiania. Oppdragsgiver var Christiania Tømmerdireksjon.
Vulcan skal restaureres og igjen bli en dampbåt utstyrt med en 4 hk dampmaskin.

Foto:astridw

Hvis man er i Oslo med bil kjører en opp til Fetsund lenser på ca 30 min. Denne plassen er et eldorado for for folk med interesser relatert til tømmer, båt og sagbruk. Jeg så en del objekter som jeg ikke kjente fra tidligere, men også saker som brakte tankene til Farriseidet og tømmerhåndteringen der – på Eidet er vel snart de siste restene av denne arbeiderhistorien borte?

En liten båtjobb er gjort tidlig en morgen?

På Fetsund lenser er det imidlertid lov for alle å bevege seg på flåtegangene, redningsvester kunne en få utånt i informasjonskiosken til både barn og voksne.
Et lite museum fant en langs elva og kafe med nystekte vafler hørte naturlig med – flott sted for folk i alle aldre!

Foto:astridw

Dette er en skovledrevet bukserbåt som ihvertfall ikke jeg har sett maken til. Det så ut som om det satt en liten bilmotor i båten med direkte drift til skovlene via en normal gearkasse?
Det var ingen opplysninger om denne båten da den stod i et område hvor man drev med restaureringsarbeide.

Et typisk hjemmebygg, Otto, en tok hele drivlinja fra en gammel bil, låste (sperret) kardangen eller brukte kun en stiv aksel. Da var det bare å finne det rette giret. Enkelt og greit, og det fungerte! Bra, Otto!

Foto:astridw

Kikket nedom i Sandefjord havn i dag og kom over denne blå og hvitmalte taubåten(?). Det var ikke noe navn å se, men ved nærmere kontroll kunne det se ut som om den en gang i tiden hadde hett HAUK II?
Noen som vet?

Bildene fra Fetsund lenser – Vulkan – var egentlig en direksjonsbåt for inspektsjoner av arbeid på elva. Denne ble på 50 tallet avløst av en trebåt og fikk derved andre oppdrag – for slep eller hjelpefartøy under slep. Båten med skovler ble bygget for elveanlegg i odalen, men fungerte ikke slik de ville ha den. Den ble derfor flyttet til Fetsund lenser for bruk til elverens på Svelle ( et område rett utenfor Lilelstrøm) som i dag heter Nordre Øyeren. Også her var den “ubrukbar” – med skovlene, men skroget var greit til lave vannstander. Den ble aldrig noen “bestselger” innen fløtningen. Om det er slik at det virker som kjente “ting” innen fløtningen – tilleger jeg å fremlegge at Soot “dynastiet” regjerte på nesten hele østlandet og likheten blir derfor veldig nært.

Historikken er som det er nevnt: Båten er bygget faktisk så sent som i 1964, som et forsøk om en kunne bruke denne i landrensk, jeg har forstått at dette var i Storsjøen, men korrigerer dette etter nye opplysninger. Forsøket gikk ut på om de kunne lage en båt som gikk på svært grunt vann – med propell ville ikke dette gått – defor ble skovler tenkt som en god løsning. Skovlenen var faste og derfor slapp den ikke vannet – det sprutet ganske gj,,,. Båten var utstyrt med kardang og girkasse fra en bil, men motoren var en FM som ga 7/9 hk effekt – på skovlene – 5.35 Hk. Og den trakk på et hjul om gangen når den skulle styres..,
Totalt var båten 6 m lang, 2 m bred og stakk 0,15 -0,20 cm ned i vannet, vekten var 1,5 tonn

Vulkan fra 1891, L: 9,30 cm – B: 2.20 cm D: 0,77 cm Vekt Br.t: 5,17 t Netto 1.83 t
Maskin: 1 sylindret høytrykksmaskin 4 HK, fra 1954 Petter diesel B4M 40 Hk
Bilde er fra en inspeksjonstur med Christiania Tømmerdireksjon ved Lillestrøm ca. 1900. Båten var åpen men med Baldakin over.

For ett par dager siden fikk jeg en mail fra Tom Bjørge Jensen vedr. Farrisvannets gamle slepebåt ULKA. Han la ved et brev som dere ser under her, samt 3 bilder. Her finnes arbeid for den som kjeder seg; ….
Hei.
Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter eier en slepebåt som ble kjøpt inn
tidlig på 1990-tallet for bruk som bukseringsbåt i tørrdokken. Denne båten
ble kalt Tuggen. Fartøyet ble tatt på land for ca. 10 år siden, men er et
absolutt overkommelig restaureringsprosjekt. Motor er også tatt vare på i
egnet lagerlokale.
Fotografier av båten vises i vedleggene.
Båten skal ifølge våre opplysninger ha operert som slepebåt på Farrisvannet
i 1950-, 60- og 70-årene for Treschow-Fritzøe under navnet Ulka. Båten er
bygget på 1950-tallet på Stord.
Fartøyvernsenteret ønsker nå å avhende fartøyet. Vi ønsker derfor å
undersøke om båten har kulturhistorisk verdi, og om det finnes personer
eller lag/foreninger som kunne tenke seg å overta båten for restaurering.
Vi håper derfor dere kan gi oss opplysninger angående fartøyet, eller oppgi
navn på personer som kan ha opplysninger eller være interessert i å ta vare
på båten.
Svar oss på e-post, eller tlf: 38 60 10 81
thomas.olsen@bredalsholmen.no
Med vennlig hilsen
Thomas Olsen
Fartøyvernkonsulent
BDF

X -D/s Farris i dag.Hadde det ikke vært for allt det jævlige arbeidet….,Men Jan Einar, vi har jo et tilsvarende prosjekt her i Larvik. Den gamle forhenværende damper,D/s FARRIS. Den ligger i dag på land på kanalkaia i Larvik,og vannsmektes!( Rampen )har allerede vært ombord og gjort Hærværk. Dette er vel et flott prosjekt for Larvikinger med virkelyst? Du har jo skrevet en flott bok om den skuta.Teddy.

Ja,Teddy – hvorfor er D/S Farris fremdeles neglisjert? Nå er vi vel litt på viddene ift. slepebåter (?), men Otto har uttrykt over et sted at det aldri kan bli for mange bilder i hans tråder:

Hvorfor er IKKE D/S FARRIS nevnt her ???
Svaret er ganske enkelt. D/S Farris var en passasjerbåt og traffikerte Farrisvannet fra 1885 til 1932.
Etterat økonomien sviktet for eieren, ble båten liggende “landfast” og forfalle. Trescow kjøpte den etter en stund, og den ble så ombygd og betydelig forandret. Dette for at den skulle være tjenelig som slepebåt for Treschows tømmerdrift. Men da fikk den også nytt navn. FUGLEN ble den hetende. Dampskipsmotoren ble stående i fortsatt i mange år.
Jeg tror bestemt at D/S FARRIS kun slepte PRAMMER for å dekke den til tider enorme publikumstilgangen.

(Som et lite PS, så hadde jeg tenkt å tillage en egen tråd om dampskipet Farris. Det ligger på “beddingen”, får jeg si. Ellers opplyser jeg gjerne, ganske beskjedent, at boken min om akkurat D/S FARRIS, fortsatt gjenfinnes i noen få eksemplarer. Så det er bare å ta kontakt!)

Herr Bredal,vi alle ser frem til din fortsettelse din fortsettelse av historien om D/s Farris. Såvidt jeg vet er den gamle dampmaskinen lagret på Fritzøe museeum , og Fritzøekonsernet har aldri vært smålige når det gjelder historiske saker".Fuglen" var jo også et viden kjent navn i farris’sin historie.Alle vi venter i spenning! Teddy.

Jeg mente naturligvis ikke at D/S Farris var neglisjert her i tråden, men at det er synd den bare står der på land. Synd, men veldig forståelig siden prosjektet vil koste mye både av engasjerte mennesker og økonomisk.

Ulka ser derimot ut til å være et langt mer overkommelig objekt, med lang historie i Farris. En ting er å sitte på en stol og ønske seg noe – det er noe helt annet som kreves av innsatsvilje og tid for å gjennomføre slikt, og jeg er dessverre en av alle dem som kommer til å bli sittende stort sett.

Mens vi venter på Jan e ,Bredal’s nye bok-innlegg i Sonen slepebåter . vil jeg spørrre om noen husker de “sporty” karene som for noen tiår siden kjøpte en gammel antikvarisk slepebåt og søkte om Havneplass ! i Larvik. , selv om det den dag i dag visserlig var Masse kaiplass i byen, så ble de avvist. I Stavern fikk de lov lov å ligge en tid, . Larviks siste Hvalbåt fikk det samme svaret Da den søkte om plass i Larvik. Gå VEKK! Vi hakke noe med hvalfangst å gjøre! Men den siste Larvik’hvalfangeren har nå brent opp på reia nede i Spania Så dette problemet kan havnevesenet ta med ro!. Teddy.

Som komentar til Teddy; det virker som om Fredrikstad har en helt annen holdning til å ønske fartøy velkommen.
Jeg kom over noen slepebåter der i går. Deler bilder selv om de er uten direkte tilknytning til Larvik så langt jeg vet.
Den bakerste heter Ola, Isegran i midten og Tiger i front. Det var fyr i pipene på Isegran og Tiger julaften ettermiddag.

Denne fant jeg i tåkehavet i dag,den heter" Frog Cygnus" og er fra Gøteborg. T.

Jeg vet ikke stort om denne sliteren, men D/S LILLEGUT har tydeligvis vært benyttet i Christianiafjorden/Oslofjorden rett etter århundreskiftet. Her ser det for meg ut som om den trekker en ganske stor stykkgodsbåt ut mellom nærgående seilbåter.
Er det noen som vet mer om denne dampbåten?

Kan dette være byggenummer 74 fra året 1901 bygget ved Fredrikstad Mekaniske Verksted levert til M. S. Sørensen i Fredrikstad ?

Jeg ser at Porsgrunds Mek Verksted bygde en Lillegut allerede i 1880. Noen har kanskje ytterligere detaljer?

Traff på denne krabaten som var ute på et mudringsoppdrag i retning Mølen her om dagen. Navnet på taubåten var overmalt, men jeg mener det var fire bokstaver med uu på midten!

Det mudres om dagen og her har dere noe av aktiviteten vi observerte i Husøysundet i går!

Foto:astridw

Slep og Redningsbåt Belos av Brevik lå i dag til kai i indre havn i Larvik.

Veit du hvorfor den var på visitt?

Desverre Sjur,jeg så ingen folk ombord.Men det var en svær havgående sak! Tedd….

Her er Belos i buksering sammen med et av rederiet andre båter. de var ialt 4 buksering.- og taubåter i forbindelse med Tall Ship i Fredrikstad sommeren 2014.

Annonse