I registeret finner du stikkord til alle emner i Sonen. KLIKK HER og se alle de spennende emnene vi har i denne sonen

Larviks hvalfangsthistorie

Hei

Hvorfor tar det ikke med båter som eksisterer i denne sonen, for det gjør faktisk Globe XIV som er den siste norske
fangstbåten igjen i norsk eie.

Vist 3611 ganger. Følges av 17 personer.

Kommentarer

Viser kun siste 30 kommentarer — vis alle 142 kommentarer

Hei Dagfinn! Svar på spørsmålet ditt har du fått, men kanskje din far og Jan Eilerts far var ute på “Solstreif” samtidig? Se Jan Eilerts bidrag på denne tråden den 3. okt. 2009. (Du må gå inn på tallet 2 der det står (forrige 1 2 3 4 Neste).

Bare bruk den, Geir. Han het Thoralf Meier Ellefsen, blei bare kalt for Meier. Takk for tipset Inger-Helene.

Takk David. Morsomt om tilfeldighetene skulle ha det til at dere begge hadde en far som jobbet på den samme båten for snart 100 år siden! Du kan se hvordan jeg la inn fortellingen din her.

En liten rettelse Geir, Navnet er mitt er Dagfinn. Takk for at du la dette inn. Far snakka om Deception Island, men han var antakelig ikke med i 21, men umulig er det ikke. Han var 17 år da. En skulle gravd og spurt mer.

Sorry Dagfinn. Aner ikke hvor jeg fikk David fra. Rettet!

Geir har i tråden “Norhval , vårt flytende kokeri” skrevet at “Solstreif” satte fangstrekord allerede i sitt første år på feltet. Da fortjener kanskje skytteren ombord å bli nevnt. Han het Thorvald Andersen, var født på Hoppøya i Viksfjord i 1866. Han ble kalt for “Hoppøyer’n” og var fangstleder og skytter for “Solstreif-ekspedisjonene”. Thorvald Andersen var sjef for “Solstreif” fram til 1930. Tjøllingguttane ville gjerne ha hyre på “Solstreif”, for da var de sikre på bra hyre og part. Det er fortalt om Andersen tidligere i LINF.

Inger-Helene: Under bildet av Solstreif som du la inn, forøvrig det samme som står på trykk i Aage Krarup Nielsens bok fra 1935, så står det at skipet ligger i Hølen. Hvor er det? Skulle gjerne plassert det på et kart.
PS. Jeg føyde til din info om Andersen på min side om Solstreif. Håper det er greit?

Hei Geir. Helt greit for meg at Thorvald Andersen er kommet med på din side.
Hølen var et riktig hvalfangerrede står det i bind I av Tjølling bygdebok. I Hølen lå hvalbåtene om sommeren for vedlikehold bl.a. Rolighetsverft het stedet. Det ligger i gamle Tjølling kommune. Hølen har vært kjent som en god og lun havn fra lang tid tilbake. Hølen ligger på østsiden av Larviksfjorden. Dette blir springende, for jeg har det litt travelt. Er du interessert kan jeg gi flere opplysninger.

Du finner Hølen på denne linken Geir;
Hølen

Der var det ja. Fant ikke navnet på kartet. Kanskje jeg ikke zoomet langt nok inn… Lagt til her.

Larvik hadde trolig den kraftigste dampdrevne hvalbåten, NORTREFF med FMV dampmoter på 3.400 ihk.
Vi er mange som lurer på hvor ble de av alle de fine hvalbåtene som bringte velstand til sjøguttene i Vestfold.
Plutselig fikk vi som liker historie full treff; Larviks stolthet NORTREFF dukket opp.
M/S SIKU Flagg Greenland. IMO 5257751

M/S Siku kan dere se her.. status er desverre “dead”.

Ja Øystein, det er nok dessverre sant. Bare søsterskipet igjen.
Star I ble bygget året etter med samme kraftige maskineri.
Den lever sitt liv som M/S Tromsbas. IMO 5338505

Godt jeg har sikret meg et eksemplar som jeg har i kjellerstua

Den har jeg også Øystein. Flott modell. Siden jeg er halvt Sandefjording så ville jeg egentlig ha Star I, men den var litt i det blå og de visste ikke om den ville bli satt i produksjon… Da fikk det bli en båt som i det minste var innleid til et sandefjordfirma i perioder.. Skal nevnes at den ikke er matt som i dette bildet men blank svart og grønn.

Camp Norway. Larviksmannen Jostein Kjeldstrup har skrevet en bok om Camp Norway på Nova Scotia. Boka heter: Etsteds på Kanadas østkyst. Vi hadde lett etter (og funnet) min bestefars familie der, og da vi ble vist rundt i Lunenburg ble det plutselig sagt, vi må jo over å se Camp Norway. Camp Norway???? Jeg er jo egentlig interessert i krigshistorien, men jeg hadde ikke lest om noe Camp Norway her. Kjeldstrup sier også i boka – at Camp Norway er langt bedre kjent på Nova Scotia enn i Norge. Camp Norway ble offisielt åpnet 29. november l940. l200 norske sjøfolk fikk militær opplæring der., før de ble satt inn som skyttere og væpningsoffiserer på norske og allierte handelsfartøy. Leiren ble nedlagt l943.

Hvorfor jeg skriver dette under hvalfangst er at det ved krigsutbruddet i Norge var 11 hvalkokerier og mer enn l00 hvalfangsfartøyer på vei tilbake til Norge yter endt sesong. Disse fikk ordre om å gå til nærmeste havn.

De fleste endte opp i Halifax eller Sydney på Nova Scotia.
. For at mannskapene skulle få en mer meningsfyllt tilværelse opprettet Nortraship en leir altså i Lunenburg. Her er min bror Arne Limjær foran minnesmerke i Camp Norway.

Her er jeg sammen med Debbie som vi besøkte foran minnesmerket inne i Lunenburg.
Inne i Halifax var det også et minnesmerke over norske sjømenn, i Larvikitt.

Fint Elisabeth, mener å huske at jeg kom over dette minnesmerket i Larvikitt på et museum nede i havneområdet i Halifax for en del år siden. Som jeg skreiv et annet sted på Linf, det er jo nesten som å treffe familie når en uventet kommer over noe fra hjembyen og er langt hjemmefra!

Jeg kan vel nevne at vi fant “kjenniger” i Bettys Bay også. På en plass som i dag heter Stoney Point var det en hval-landstasjon ihvertfall fram til ca 1930. Restene av bygningene står der fremdeles og jeg mener å huske at vi også fant et par gravstøtter etter nordmenn og at bestyreren i en periode var Vestfolding (Sandefjord ?). Den dagen jeg stod ved disse restene etter norsk hvalfangst hører jeg en kjent dur av flymotorer, kikker opp og ser en norsk C-130 på vei til Antarktis og Troll forskningsstasjon. Ja, jeg burde vel ha nevnt det tidligere, vi har flyttet oss fra Canada til Sør-Afrika og året er 2005 – du finner nordmenn over alt!

Her har det vært stille en stund… :-)
Jeg er på jakt etter informasjon om en A. Evensen, tidligere skibsfører, som arbeidet som “shore superintendent” som vel oversettes til “arbeidsformann på land” for et hvalfangstrederi i Larvik rundt 1935-37. Han var tidligere skipper på flere seilskuter fra Larvik, bl.a. barken Bonovento. Han var årsaken til at morfar; Gustav Wiksten endte opp i Larvik i 1916. Om noen vet noe mer om Evensen, så hadde det vært spennende.

Du vet at du bor i Larvik når du har vært til stede under den store avreisedagen, en dag fylt med både vemod og forventninger. En dag hvor byen og omegnen skulle si farvel til hundrevis av sine innbyggere. Hvalbåt mannskapene med sine hurtigere båter, fikk en hel ekstra uke til å ta avskjed. Ofte med uforutsette følger som morgenkvalme for den hjemmeværende. Mens de som skulle ned til antarktisk med den noe tregere koka måtte dra i forveien. Vestre brygge ble tett befolket den dagen. Norhval lå ute på reia, og de som skulle dra måtte vente på tur for å bli fraktet ut med en av de fire skjektene som gikk i skytteltrafikk. Ventetid ble flittig brukt. Halvveis gjemt bak store hatter tok ektefellene avskjed med hverandre med mange og lange kyss, mens deres tenåringsdøtre snudde seg beklemt og rødmende bort. Ventetiden kunne bli drepende lang. I alle fall for de 15 års gamle førstereis guttene uten egen kjæreste, men kun med en formanende og masete foresatt ved sin side. Disse var imidlertid raske til å snike i køen å hoppe ned i sjekta. Fra brygga kunne en se over til koka der den lå fortøyd ut ifra Batteristranda. Den lange og lealøse leideren langsmed skutesiden var tett befolket med menn i alle aldre som slet seg oppover med håndbagasje. Smellene ifra møte mellom treverk og jern kunne høres helt inn. Endelig var den siste hvalfangeren om bord og rederen kommet i land. Fortøyningene ble kastet og hvalkokeriet satte seg i bevegelse med en dyp og buldrende avskjed hilsen fra skipets fløyte. Postbåten ønsket lykke til på reisen med sin noe spedere stemme i samspill med de fremmøtte drosjebilene. De etterlatte vinket energisk med det de hadde for hånden, mens de sørgmodig så etter koka der den gled utover. Omsider gikk de hjemover med en vishet om at far og ektefelle ikke ble tilgjengelig de neste sju månedene.

Flott fortalt R.P.er du i slekt med Torleif og Kate på Lillejordet? Det var venner av familien min. Jeg har noen bilder fra hvalfangstavskjed frs Hølen, men det kreves noe leiting! Teddy.

Fint Rolf Petter B, husker det slik jeg også – Så var det dette med å lytte på Tjøme radio da, når de kom hjemover. Jeg kan aldri huske at vi gjorde det da de dro – eller gjorde vi det?

Jeg ser at Inger-Helene bl.a. er inne på F/K SOLSTREIF den 2. juli 2012. Under en gjennomgang i noen etterlatenskaper etter min far, fant jeg ut at han faktisk hadde hatt 2 sesonger ombord i dette kokeriet.

  • F-K SOLSTREIF, Chr. Nielsen & Co, Larvik. Jan Einar Bredal fotosamling.*

Min far var født i 1909 og reiste ut med “Solstreif” og Hvalfangerselskabet Norge A/S i 1924 (trolig i slutten av august). Han var da bare 15 år gammel. Etter 2 sesonger som messegutt, allerede med 20 måneders fartstid, mønstret han av etter endt sesong.
Legger ved attesten som stuerten ombord på S/S Solstreif , Chr. Pettersen, skrev til ham da han sluttet.

Etter få måneder hjemme ble det påmønstring på ny båt, stykkgodsskipet D/S LARDAL, i oktober 1926. D/S Lardal var opprinnelig eid av samme rederi som Solstreif, Chr. Nielsen & Co, og bygget ved Larvik Slip og Verksted.A/S, men solgt til Skips-A/S Ula (Ths. Arbo Høeg & Co) Larvik i 1925.

En av min gamle fader (jeg er eldre enn han var
dengang) siste turer til Ishavet var med et tankskip som heter TOTA. Om det var før eller etter utleiet av norske fangstkvoter ti Japan ,husker jeg ikke,(han var med der også) Det var en påbygd tanker med lugarkapasitet i konteinerlugarer over tankdekket for personelltransport til hvalfengsstasjonene i Sydishavet. Om denne båten finner jeg nesten Ikkenoe på nettet. Teddy.

Theodor: “Tota”, ex “Teie”, ex “Thorshøvdi” (b. 1937). Transportskip for Tønsberg Hvalfangeri til Strømnes 1954-60, og for Albion Star til Grytviken 1960-64. Her er “Teie”. Jeg har noen flre bilder tror jeg. Skal se om jeg kan finne og legge ut på paafeltet.org.

Takk for info. Geir. Jeg skal se om ikke min broder,som har tatt vare på de gamle bildene fra Japanfangsten kan kopiere dem. T…..

Denne kom inn på min tvitter konto….Radioamatører aktiverer Syd Georgia sendinger. Jeg kan høre dem, men kjører for lite “output” for kontakt, det er mange om “beinet”

Sy.Georgia. Ted…

Dessverre går det mot slutten på den tiden vi kan legge inn bilder og merknader i LARVIK I NÆR FORTID.
Derfor er det spesielt hyggelig at vi har fått låne 3 ganske unike hvalbåt fotografier fra ALBERT ANDERSENS ALBUM.
Hvalbåten D/S Chr. Nielsen ble bygget ved Akers mek. Verksted i 1925, for Hvalfangerselskapet Norge A/S.
Her følger 2 bilder av båten under den høytidelige dåpsseremonien, da hvalbåten ble sjøsatt.

Her kommer innmarsjen med “de høye herrer”.

Her er det rett før “flaskespranget”!
Det sies at det ligner litt på Rolf Nielsen, han med “tversoversløyfa”, og som står som nr 4 fra høyre uten hatt.

- – -

Tidligere har Albert Andersen lånt meg dette bildet av Hvalbåten Chr. Nielsen, der den ligger inne i et tykt islag.
Bildet er litt utydelig, men kan det være slik at vi i bakgrunnen til høyre, så vidt aner F/K Solstreif fra samme rederi?

Annonse