I registeret finner du stikkord til alle emner i Sonen. KLIKK HER og se alle de spennende emnene vi har i denne sonen

Vi som seilte!

Dette er ei sone for alle som seilte og som kanskje dro ut allerede i ung alder. Hvor var det de reiste og hvorfor dro de? Hva var det som gjorde at de valgte sjøen som levevei? Vi som blei igjen på land, som i mitt tilfelle, fikk nøye oss med historiene når de var hjemom noen uker.

Dette må bli sjøfolkas sone, de har fortjent en – uten for mye innblanding!

Vist 11382 ganger. Følges av 39 personer.

Kommentarer

Viser kun siste 30 kommentarer — vis alle 640 kommentarer
Førstereisgutten hedres med en statue i Tønsberg.

Da jeg ikke er flink til NEKROLOGER velger jeg å kopiere en fra NIKE Btt’s .sider. Den er et trist budskap, om at vårt medlem PEDER MARTIN STEINFELDT-LINDHOLM er gått bort. Per Lindholm var en artig skribent, og en ekspert på å skape diskusjon. Han besøkte oss her på Hovland flere ganger, og vi hadde mange fine “Pasiarer” R.I.P. Per Lindholm. Teddy Larsen

Kjære NIKE venner.

Vi har i dag mottatt den triste meldingen om at vårt medlem Peter Martin Stenfeldt-Lindholm er død på Lillehammer sykehus, den 29. september etter kort et sykdomsforløp. Han ble 77 år gammel.

Peter ble vår webmaster og produserte selv det som skulle bli NNVS svært informative nettsider.

Nettsider som med sine pr. nå ca 25 000 besøk kunne være som Peter selv, omstridte, men likevel populære.

Peter nedla et stort arbeid i NNVS og deltok med Åmål som utgangspunkt, på en rekke av NNVS arrangementer.

Han skrev også poesi og laget en mengde vakre fotos fra natur og med mennesker, som han delte med oss.

Nå er penn og kamera lagt ned og vi lyser fred over Peters minne.

NNVS

Kjell T. Olsen

President

President

Tilbake i “Vi som seilte-tråden”. Jan Einar Bredal har 7.mai 2012 lagt inn bilder av noe som ser ut som flåter. Og det er helt riktig, det er flåter det her snakk om. Helt spesielle flåter. Og her er hva jeg tilfeldigvis har kommet over. – Dansk krigsseiler Erik Kragelund som seilte på engelske handelsfartøy har samlet informasjoner om danske sjøfolks innsats under de allieredes invasjon av Normandi (Overlord) 6.juni 1944 i et hefte på vel 30 sider i tekst og bilder. Ca 800 danske sjømenn deltok i invasjonen. I heftet tar han for seg danske myndigheter og redere (ikke alle) holdning under krigen. Danmark ble ansett som tyskvennlig, noe som sjøfolkene led sterkt under. Først i 1943 gikk den danske regjering av og landet stilte seg helt og holdent på de allieredes side. Til stor lettelse for sjøfolkene. – Tilbake til flåtene: disse ble kalt “ender” og ble brukt til å frakte militært materiell inn til stranden.

Tusen takk for informative opplysninger om “ukjente flåter” og mye annet.

Vi som seilte!

Tuapse på svartehavet i dag. Dette ligner ikke på den havna vi besøkte i 1959,vi lå der med gamle " Polarsol" og lastet olje for Europa. Den gang var det en stank av olje over hele området, og oljesølet på havna var ikke “Blueshine”,men et tykt lag. Stedet ble dengang regnet som et “tjuehøl” og vi fikk ikke langang der. Oljelasten vi fikk ombord der, viste det seg at vi fraktet til frihavna i Stockholm. Teddy.

Håper flere følger Teddys eksempel og holder liv i tråden.

Helt enig med deg Dagfinn! Det finnes mange historier,fra mange havner som ennå ikke er blitt fortalt, men det haster med å få dem frem. Det tynnes ut med folkene som kan fortelle om fremmede havner. Mange av mine venner, som kunne ha fortalt om farten på vestafrika og orienten har gått bort, og det er få av dem som er tilbake som er på “nettet” Teddy…..

Dunkerqe (Dunkirk) var vel det vi kalte denne havnen i Frankrike.
Dunkerqe havn i dag. I 59-60 Hadde vi last av olje til Dunkirk’ det var en havneby som fremdeles hadde mange sår etter bombingen under ww2.Oljehavnen dengang lignet ikke overhodet på dagens bilde! Det var gråe og triste omgivelser vi måtte ferdes gjennom på veien inn mot byen ,utbombede husruiner over allt . ,Det var ofte passkontroller under veis ,(Vi gutta gikk på beina,det var ikke taxi å oppdrive) Vi hadde sein avslutt, maskinfolk måtte jo stelle maskinen.Jeg vet ikke om vi fant Byen, men “sjapper fant vi” Kokken fra Kristiansand ,kom i trøbbel! men vi kom alle velberget ombord før avgang. Når man lå dock i havner på kanalkysten var inn og utsegling fra dokken avhengig av flo og fjære,som kunne variere 5-6 meter.

Flott, Teddy, vi vil ha mer!!

Constanta i Romania….

… Det er ikke havnen som jeg husker den,men det har jo gått mange år siden jeg var der.Vi lå der vel i 14 dager og ventet på last, alt virket tregt i de landene.Vi ble godt kjent med folkene der,men det var vanskelig å bli forstått.Jeg har vel skrevet litt om oppholdet der lenger oppe i tråden.Og det grønne ravet som jeg fant på stranda der har jeg fremdeles i skuffen

Hvalfangstmuseet forteller om Sørafrikansk hvalfangst:
Abraham Larsen og Union Whaling Co.
Abraham Larsen fra Spind ved Farsund var en av pionerene bak den sørafrikanske hvalfangsten som tok til under hvalfangstboomen og senere ble utviklet til et stort konsern. Larsen var snekker og emigrerte i 1897. Han slo seg opp som byggmester og entreprenør. I samarbeid med sin fetter Jacob J. Egeland grunnla Larsen i 1909, The Union Whaling and Fishing Company Ltd. Selskapet startet fangsten i 1910, bortsett fra et opphold i årene fra 1916-20, var selskapet i virksomhet helt fram til 1975

Fl/k. Abraham Larsen hadde blitt bygd i 1937 som Fl/k Unitas. Skipet ble etterhvert solgt til Union Whaling Co. i South Africa i 1950. Det var her det ble omdøpt til ABRAHAM LARSEN.
Kokeriet er her avbildet på et postkort utgitt i Durban i 1953.
Dessverre kan jeg ikke bidra med spesielt fengende sjømannshistorier. Dette til tross å ha hatt en far med et livslangt liv i sjøfartsnasjonen Norges tjeneste. Far fortalte jo en del fra dette livet og navnet DURBAN dukket opp mang en gang. Men jeg var nok ikke gammel nok da minnene ble fortalt, for det er ikke mye jeg kan viderefortelle til dere. Riktignok måtte far en en kollega “spille seg” fra Cape Town til Durban en gang i mellomkrigstida, da de skulle bytte båt. Det var dårlig med penger, så far spilte munnspill og kollegaen gitar, for å spare så mye penger som mulig. Bortsett fra dette, får dere ta til takke med vedlagte bilde, som altså er fra Durban.

Jeg har vel flere havner jeg kunne skrive om ,men det finnes vel flere som kan bidra med minner fra fremmede havner?What sey, Larviks oldtim, ’ sailors? Runar- og Nils! Jeg vet at det finnes mange av oss, men at alle ikke er på netet desverre Teddy?

At vedlagte bilde tydelig må være i ei havn med rikelig tilgang på vann, er vel helt klart.
Bildet er fra mellomkrigstiden,så mye kan jeg si. Men akkurat når, vet jeg ikke, for det sto det ikke noe om i albumet. Selv teksten sleit jeg litt med å lese, men jeg tyder den slik:
BEREA. Imhoff. Koberg i dokk.
Tok et lett søk på nettet, men ble ikke spesielt klok av det. Håper en eller annen som leser dette, kan komme opp med utfyllende informasjon. Hvis ikke, får dere heller nyte det store dokk-anlegget i all sin prakt.
Slike bilder gror vel ikke på trær, gjør de vel?

Fra Jan Einar Bredal fotosamling.

Fint bilde av dokksatte båter Jan Einar, dette ser vel ut til å være en “tørrdokk” Pga. oppbyggningene på sidene. Flytedokkene hadde vel ikke sånne opptrappninger? Når vi lå i "havnedokker"lå skuta i havvann, og den fløyt. Skuta ble seilt inn på flo sjø, dokkporten ble stengt, og der lå vi “steddy” for lossing og last, men vi kom ikke ut igjen før neste høyvann. Men dokkens størrelse begrenset jo hvor store båter havnen kunne motta. I "Lapalis"i Frankrike,var skuta vår for lang for dokken, så der hadde de skjært ut en del av betongen, for at vi skulle få plass til baugen..Jeg fant ikke noe bilde av La Palis, men den havna lå i nærheten av La Rochell i syd Frankrike.Det var ikke en oljehavn, men her lå vi utrolig nok midt i landsbyen! Vi var vel den største skuta som noensinne hadde vært der! Hvis vi hadde hatt ei laaang planke,så kunne vi spasert fra “Bakken” og inn på strandhotellet (sjappa) Det havnebesøket var noe utenom det vi var vandt til, og et hyggelig avbrekk fra andre oljehavner! VI V LA FRANCE!
, Teddy.

Turbintankeren Polarvik kunne en gang i tiden besmykke seg med tittelen VERDENS STØRSTE.
Men sine 60.780 t.dw., husker jeg at vi guttane på Nanset faktisk var litt stolte, dette til tross for at vi ikke hadde sett skipet.
Etter en byggestart i 1962, var den klar for overlevering i april (?) 1963.
Eiere var hvalfangstselskapet Polaris A/S, eller Melsom & Melsom, som vi sa på “vårt fagspråk”!.

Melsom og Melsom, ble vel på gutta’s språk omsatt til “Møysom og Sparsom” Denne sjargongen var vel gjengs på Melsombåter! Man fikk ikke ny malerkost så lenge det var noe bust igjen på den gamle.Og vi i maskinen, fikk ikke ny “svetteragg” før den gamle hadde gått i oppløsning i vaska . På 50-60 tallet var det bare de på “midskipet” som fikk vasket tøy og sengetøy, atterut var det egenvask som gjaldt. Vask av arbeidstøy bestod av at tøyet ble lagt i en pøs med vann og kjelesoda,så Stakk man et rør nedi og satte på steam! Det ble veldig rent! Klestørken ble som oftes foretatt på rista over fyrdørken. Det var vel noen som ville skylle tøyet i saltvannet som vi seilte i,og bandt vaska fast i ei “kasteline” og overbord med den.De som gjorde det,fikk bare traser igjen av tøyet,det var mange saker i havet som Som syntes klesbylten var forlokkende! Vi var jo unggutter, og hadde minimalt greie på klesvask,og de som vasket (steamet) hvitskjorta sammen med Olaboksa, måtte gå i land i nest havn med lyseblå skjorte.Teddy.

Tørrdokkbildet over viser hvalbåten “Berea” m.fl. “Berea” blebygget på Nylands verksted i 1925. Hun totalforliste i november 1933 med hele besetningen og skytteren Nils Kristoffersen omkom.

Midt Frankrike, det var vel “syden i gamledager” , Men for oss som var med på oljfrakten til Europa, var Le Havre en havn innerst i Biskaia bukten,.Vi kom in dit midt i November måned 1960. Vi hadde med en en oljelast fra ‘Tuapse’ på svartehavet.Biskaiabukten er vel kjent for mye urolig vær, og vi fikk vel erfare det på overfarten, I stampsjø! Og det var det vel flere som ble litt grønne i maska da vi endelig seilte inn På havna i LeHavre. (Om denne havna synger jo De Derre en fin vise) Som oftest så lå jo alle fasiliteter som var “Avspredning” for oss langt fra oljeterminalen,men her var det TAXI.

Le Havre.

Jeg kom tilfeldigvis over et gammelt nettforum. Det ser ut til å ha tatt kvelden for lengst, men er fortsatt tilgjengelig – uten bilder så vidt jeg ser. Her filkk jeg greie på en del om Bugge & Olsen som jeg ikke visste. Dette er Sandefjord_shipsf: Lur’ær på… om noen måtte være interessert.

Jeg kom meg jo aldri ut – men det gjorde altså min kullkamerat Thorbjørn som er fra Sandefjord. Dette bildet fikk jeg fra han nå i julehelga og legger det ut her uten tillatelse. Bildet er tatt jule/nyttårshelga i 1960 og den unge lettmatrosen er på vei inn til Havana, Cuba ombord på M/T Thorstar. Siden Teddy er innom her av og til så bør jeg vel nevne at Thorbjørn etterhvert ble rakettmann på et av NIKE-batteriene.

Godt nyttår til dere som fremdeles følger med på denne tråden!

For en stund siden bladde jeg litt i endel utklippsbilder etter min mor. Der fant jeg dette klippet sendt “hjem” fra en Kristiansand avis en gang for lenge siden.
Omtalen er som dere ser om Hartvig (Nils Hartvig) Nilsen (Nielsen), en av de mange sjømennene fra Larvik som dro ut på farefulle seilaser ombord på havets stoltheter, seilskutene. Han var født i Larvik den 5.8-1896 og var en yngre bror av min mormor Asta Nilsen (gift Øksenholt). Hartvig var sønn av Emil og Jeanette Nilsen, og bodde en del av sin oppvekst i Herregården.
På sine gamle dager flyttet han med sin kone Karo til Rekkevik, hvor jeg var så heldig å få besøke ham flere ganger. Her tok han meg med ned i kjelleren for å vise meg sine kunstverk av noen skuter. Skal si jeg ønsket meg en slik skutemodell.

Flott funn JEB. Jeg har vel mer å bidra med, men må vel “tygge” litt på det. ted……

Dette bildet dukket opp i et album i en gammel koffert forrige dagen. Dessverre var min kunnskap om motivet temmelig ubrukbart. Gjennom Otto W. og hans venn William, har det framkommet følgende resonnement om fotografiet:

“Dette var i utgangspunktet svært vanskelig. Trodde ikke amerikansk – luen stemmer ikke. Men han står ved et fastmontert peileapparat, og jeg vet rett og slett ikke om handelsskip har slike? Han har en merkelig jakke som minte meg om en “messeuniform” og en like merkelig skjorte (med “fadermorder-krage”) – som (en skulle tro) ikke hører hjemme på et krigsskip.
Hadde noen tipset han var norsk, så hadde jeg sikkert sagt ja…. Så at han har samme merke på krage og lue.

Det nærmeste jeg fant er her .
Det står mer om slike uniformer på side 29 i heftet.
Er mistanken min riktig, har vi en kadett i første klasse på Sjøkrigsskolen (evt. Sjømilitære korps) tatt før 2. verdenskrig."
Hilsen William

Bilde utlånt av Audun Norin.

Det er et par ting som gjør meg litt usikker på om William har rett og det er lueskyggen og den stjerna mannen har på jakkeermet. William og jeg tilhørte jo luftens helter så jeg har derfor kontaktet Marinemuseet i Horten og bedt om litt assistanse derifra. Jeg kommer tilbake med eventuelle svar………

I dag finnes det vel knapt et ungt menneske som har hørt om Curacao i Karibia. Men en gang, da byen fløt over av sjøfolk, var dette stedet vel kjent blant Larviksfolk. Fram til omkring 1960 ble det drevet hvalfangst i Sørishavet, og mange hvalbåter var innom Curaçao for å bunkre på vei til og fra feltene.
Da dette bildet ble tatt i 1928 var min far ombord på Wilhelmsens tankbåt D/T MARICOPA av Tønsberg..

Innseilingen til Curacao, i 1928. Jan Einar Bredal fotosamling

Min fars fetter Olaf Meidel Sørensen (f. 1920) fra Østre Halsen var bosatt på Curacao i mange år. Han giftet seg der med Willie Thien fra Curacao. Jeg husker de var hjemme på Halsen rundt 1949. Da hadde de sønnen Arne med som baby, senere kom Bernt. Begge disse er født på Curacao. Familien flyttet til Ø.H. rundt 1962. De hadde fire barn da de bosatte seg i Tjølling. Arne bor muligens i Sandefjord, Bernt kanskje i Oslo, John i Sverige (?), men Randi tror jeg bor i Larviksdistriktet. Olaf Meidel var ansatt i Phillips Petroleums Comp. synes jeg å huske.

Logget inn som theodor larsen Logg ut

Til alle brukere: Vi pensjonerer Origo.no. Les mer her.

Båter og skøyter bygget eller tegnet av Colin Archer..

Ønsker foto og gjerne text over båter og skøyter som han har bygd eller som er bygd etter hans tegninger. Det må finnes mange av dem langs vår lange kyst! Er det noen som har bilder av losbåtene fra Lerwick, Shetland, så er jeg meget takknemlig.

Åpent forum Bilder Kalender Tekster Bokmerker Avstemninger

Rediger

Slett

Du kan redigere dette bidraget som du har skrevet.

Colin Archer ???

Denne fant jeg i et skur! Antagelig ikke "the real Mc coy, men det lukter båt av den! Teddy.
Se på disse linjene!

Vist 168 ganger. Følges av 1 person.

Skriv ut

Del med andre

theodor larsen
søndag 30. august 2009 kl 24 Bra! fra 5 andre

Kommentarer

Hvor finner vi denne, Teddy! Må sees først! Har en av bøkene om CA hjemme nå, så det blir nok litt studering i kveld! Roret ligner jo!

c.

User_128x128

Nils-Karl
tirsdag 1. september 2009 kl 16 Bra! fra 2 andre Bra?

Sender deg en PM. med coordinatene. Teddy

theodor larsen
tirsdag 1. september 2009 kl 21 Bra! fra 2 andre

Dette er Colin Archers lystbåt Otr bygget i 1896 (bygg nr I61) Den er idag eiet av Larvik Sjøfartsmuseum.

User_128x128

Per Kristian Eidspjeld
fredag 2. juli 2010 kl 24 Bra! fra theodor larsen og 2 andre

Rediger

Slett

Du kan redigere eller slette kommentaren din i en halvtime til.

Kjenner jeg museet rett ,så gikk den nok rett på Grinda, eller flyttet til Sandefjord som resten av Larvik’s sjøfartshistorie! (Siden har ingen hørt noe om Colin Archer klenodiet) Det var vel bra at noen bilder ble bevart. Teddy.

theodor larsen
for fem minutter siden

Star_big_on_24 Du følger denne samtalen. Klikk på stjernen for å slutte å følge samtalen.

Closing_open_24 Samtalen er åpen for kommentering. Klikk på fjeset for å stenge samtalen.

Skriv en kommentar

Legg inn bilder

Om formatkoder

Forhåndsvis

Kommenter

Søk

Del innlegget

0 0

0

På kartet

Sett innlegget på kartet nå

Ved å plassere innlegget på kartet vil det vises i sonens kartoversikter.

Nye bilder

Flere bilder

Nyeste kommentarer

Kjenner jeg museet rett ,så gikk den nok rett på Grinda! (Siden har ingen hørt noe om klenodiet) Det var vel bra at noen bilder ble bevart. Teddy.

theodor larsen

om Colin Archer ???

Takker for innlegg, Ted. Følger ikke med hva som skjer i Larvik. Her lyner og tordner det i øyeblikket! Hvor det ble av den sorte matrosen vet jeg ikke, men hun ligger nok på pleddet under trappa til bestikken. Hils bakover! c.

En uregistrert bruker

om Larvik Havnefestival C.A.Bå…

Hei Bjørn, Jeg er skipper på RS1 og ser dine gode bilder av skøyta. Spørsmål: Kan vi bruke noen av dem på nettsiden www.colinarcher.no? Kreditert deg, selvsagt.

Tor Erling Gransæther

om 2008 08 02 RTF 0572

Tipper kjølsvinet trives dårlig når det ikke er mørkt og innelukket, så hun har vel fått en binge mens hun venter på at det skal bli hjemmekoselig ombord igjen ;-)

Sjur G. Hasselgård

om Jærbuen II

Flott dokumentert Sjur! Merkelig at vi ikke ser"Kjølsvinet" den bor vel i de nedre delene av alle skuter? Teddy.

theodor larsen

om Jærbuen II

Ja, det ser omfattende, arbeidskrevende og dyrt ut. Men, det nytter nok ikke med snarveier når en slik båt skal holdes i sjødyktig stand og beholde originaliteten i størst mulig grad.

Sjur G. Hasselgård

om Jærbuen II

Ser kostbart ut!

Otto Westvang

om Jærbuen II

"

"

Sjur G. Hasselgård

om Jærbuen II

Ja, her var det mye fint. :-) Fortsatt god sommer B

Bjørn Rehoff Larsen

om Colin Archer dagene 2011.

“[bilderutenett 3]

!bilde 1449…"

En uregistrert bruker

om Å redde liv – heller enn å …

Arkiv

Juli, 2013 (1)
Desember, 2012 (1)
September, 2012 (1)
Juli, 2012 (15)
Juni, 2012 (1)
Oktober, 2011 (3)

Stikkord

Colin Archer Drøbak, Oscarsborg Frithjof Isegran båtbyggeri Jærbuen II Larvik Skottebrygga Tollerodden trebåter

Bygget med Origo — sosiale nettsteder for alle

Hva er Origo? Hjelp og support Vilkår Driftsstatus

Opprett levende utdrag

Beklager får ikke lagret bilder Ted…..

Nå som sonen snart skal (fryses) og ikke lenger mulig å komentere, ønsker jeg å takke for alle innlegg og minner fra den gang da!! Jeg ser at tråden er tatt opp på F.Book .Under( Vi som seilte i skibsfartens gullalder) Jeg har mønstret på der . Teddy, SEE YOU!

Det er vel vi andre som skulle takke, Teddy!

Annonse