I registeret finner du stikkord til alle emner i Sonen. KLIKK HER og se alle de spennende emnene vi har i denne sonen

Inskripsjoner i fjell, grensesteiner og milesteiner i nærområdet.

[Bilde 529495 finnes ikke eller har blitt slettet]

På leting etter kommandørkaptein i den Dansk/Norske marine Peder Norden Søllings minneskrift i Rombergbakken, kom vi over to andre inskripsjoner i Larvik som det hadde vært fint å kunne lese/tyde. Legger ut bildene av inskripsjonene slik vi fant de i dag, 9 okt 2008. Kanskje kommunen tar de med dugnaden våren 2009, eller er det bare Extreme makeover som teller.

For å teste lokalkunnskapen her inne, tar jeg gjerne mot forslag om hvor disse inskripsjonene befinner seg.
De to som det er bilder av her ligger altså ikke i nærheten av inskripsjonen til Peder Norden Sølling!

[Bilde 529496 finnes ikke eller har blitt slettet]
Vist 1282 ganger. Følges av 8 personer.

Kommentarer

Viser kun siste 30 kommentarer — vis alle 123 kommentarer

En skikkelig GRATTIS til Otto, også, som følger opp og informerer oss andre som ikke er fullt så mye ute i de trakter.
Takk til maleren også, selvfølgelig. Sommeren står jo for døren og da er det kjekt at minnene fra svunden tid er gjenkjennelige.

Når er har små barn på besøk beveger en seg noe langsommere i lendet enn ellers og ser også andre ting. Denne inskripsjonen sitter på demningen ved Farriseidet som da antagelig er bygget/modernisert i F W Treschows driftsperiode. I disse flyttetider legger jeg ut hva Wikipedia skriver om Treschowfamiliens virksomhet her i Larvik. Jeg skal avholde meg fra ytterligere kommentarer, men viser til altså historien ikke bare i nær fortid!

Med direkte referanse til teksten over må jeg innrømme at det blir lagt inn noen små pauser med barnevogn på vei opp Chr. Fredriksvei. Der er det tre mindre inskripsjoner i fjellet på høyre side, hvorav nok bare en er offisiell. Jeg legger de ut allikevel mere som en kuriositet – kanskje!

Otto med sin kjære fotograf, er stadig å se ute på jakt etter flotte motiver. Slik var det også med Mons Andersen i sin tid. Den allsidige boktrykkeren som holdt til i Kongensgate. Han fattet rett etter århundreskiftet interesse også for produksjon av postkort. Dermed måtte han og det tunge fotografiapparatet ut i Larviksområdet for å finne seg gode motiver.
En dag rundt 1906-07 kom han opp til Farrisdammen og bygningsverket der, mens Dampskipet Farris lå ved Farrisbrygga på Bondestranda og vannet fosset vilt gjennom åpningen i dammen. Trolig må han ha visst om stenen med inskripsjonen FWT 1900” (Frederik (Fritz) Wilhelm Treschow) og plassert fotografiapparatet ved elvebredden ikke langt unna. I motivet fikk han også med seg den rødmalte vaktstua til Treschow hvor formann Nerli bodde, og Bergeløkka gård med jorder og Bøkeskogens tette vegg i bakgrunnen.
Dette vakre kortet er “håndcolourert” og gir oss ett godt innblikk i en tid vi ellers stort sett kjenner som “sort/hvitt” og i gråtoner. Det antas at bildet ble tatt i 1906-07, men her hentet fra boken om D/S Farris.

Veldig artig Jan Einar – tungt fotoutstyr javel, men han slapp ihvertfall å trille barnevogn!

Det er kanskje ikke uten grunn at disse steinene med inskripsjon er plassert der de er. De står nemlig like i nærheten av der Michael Treschow hadde sine kontorer. For de som ikke er så godt kjent i området, så blir det like i nærheten av Fritzøe museum. Det er tre steiner som tidligere kanskje har stått i en rekke og teksten lyder Kammerherre Frederik Wilhelm Treschow til Fritzøe ombyggede denne dam og anbragte hævertene (De første i Norge) i aarene 1881 og 1885. Teksten er ikke lett å lese så en måtte vente på en dag med godt lys for å tyde teksten. Har også lagt ved et oversiktsbilde som viser hvordan steinene er plassert i dag. Hævertene får jeg overlate til Jan Einar som er lommekjent. Jeg antar da at disse steinene har stått på Farriseidet, men jeg har tatt feil før!

Det gjelder og ikke gi seg, løfte blikket og kikke seg rundt – Larvik er jo full av gamle inskripsjoner i fjell. Denne er ikke så lett å se. For det første blir mange litt slitne i bakkene og øya sitter som limt i asfalten. Det er nok grunnen til at den jeg legger ut her ikke er kommentert tidligere. Den sitter et stykke opp i fjellet på høyre side midt i bakken i Chr Fredriks vei. Teksten greier jeg ikke, ihvertfall ikke hele – deler av de siste linjene lyder festningers værn han bygge lod
Kanskje vi kan be Larvik kommune om en liten oppussing her også – Det kunne ha vært artig å ha lest hele teksten, jeg tror den kan reddes!

Må innrømme at jeg ikke har sett etter i alle kommentarer, men tillater meg å legge ved dette bildet fra svaberget ved Vadskjæret:

Fint du blir med her Sjur Gabriel, bildet ditt er vel en detalj av svaberget hvor det også er et slags solur. Tror det ligger et bilde av det opp i tråden et stykke!

Otto la ut et bilde av denne steinen 9. desember 2008. Den står rett over gata for restaurant Kristinus Bergmann, delvis inne i hekken på eiendommen der.

I vinter kunne han ikke lese teksten på informasjonstavla, så her er teksten.

RAVEIEN – <<Dra til Hæljeroa>>
Ved denne merkesteinen starter Raveien, en av landets tidlige hovedveier. Den gikk fra Helgeroa til Larvik og videre gjennom Vestfold. Veien ble kjørbar først i 1685.

Hovedtrafikken fra Kristiania (Oslo) gikk videre sørover fra Helgeroa med båt. Enten over Langesundsfjorden til Bamble og Brevik, eller videre nedover kysten. Helgeroa ble derfor et knutepunkt, og hadde både gjestgiveri og skyssbåter. Folk fra alle kanter dro således til Helgeroa – kanskje derav uttrykket <<dra til Hæljeroa>>.

Merkesteinen er sannsynligvis reist i forbindelse med en ny instruks for grevskapet Laurvigs veier i 1782. Grevskapet ble opprettet i 1671, og omfattet Larvik, samt bygdene Brunlanes, Hedrum, Tjøling, Sandar, Tjøme og det meste av Kodal. Steinen er slitt av vær og vind, men har trolig båret et monogram. Monogrammet tilhører Christian 7 som var konge over Danmark-Norge fra 1766 – 1808.

Takk for den oppdateringen Ole. I går ringte jeg Larvik kommune og fikk snakke med en person som arbeider med kulturssaker. De inskripsjonene vi har skrevet om og tatt bilder av her er jo helt klart en del av kulturarven. Jeg sendte over en link til kommunen av denne tråden. Dette fordi jeg er redd for at en del av inskripsjonene er i ferd med å gå i glemmeboka. Jeg ble forsikret om at så ikke var tilfelle og at kommunen følger med. Den siste jeg la ut bilde av i Chr Fredriks vei (14 aug) ble det fortalt var av særlig historisk interesse. Jeg ble lovet at hele teksten ville bli oversendt meg. Eller enda bedre kanskje, Larvik kommune kunne legge den inn her? Vel vi får se hva som skjer.

Bra, Otto! Dette er en viktig tråd, og jeg er i alle fall overrasket over hvor mange inskripsjoner, merkesteiner, mm som finner i Larvik & omegn.

Siden du har kommet innenfor den rette døra i kommunen, du kunne ikke nevne for vedkommende at hvitmalingen på steinen i Hæljeråa burde fjernes?

Mitt håp er at de som sitter med kultursaker i kommunen nå tar seg en tur innom her av og til – hvis ikke bør det nok nevnes. Noe av problemet med noen av disse inskripsjonene er at de i dag befinner seg på privat eiendom. Jeg antar imidlertid at hvis kommunen stiller med fagfolk og maling(fjerning) vil vel de fleste synes at det er stas og ha et slikt oppusset kulturobjekt i bakgården!

Tida går og jeg ser det er en stund siden siste gang jeg var innom her. På dagens vandring i området Steinsnes/Ormetoa/Svartlægda på vei ned til Hvittensand dukket det opp en inskripsjon i fjellet på høyre sida av stien som jeg ikke har sett før. Det er vel gjerne slik når alt bladverket er borte!
Hvem LO var for 107 år siden får vi vel aldri vite – desverre!

Her er en ny en fra mine vandringer utenfor allfarvei.Her fra skogen nedenfor Rakkestua. Teddy.

Denne står ihvertfall ikke utenfor allfarvei. Den står midt i Stavern med årstallet 1883 meislet inn – Hva i all verden var det som skjedde i Stavern det året?

Vi var på sopptur i dag,og tok turen opp på UTSIKTEN.der oppdaget jeg noen inskrisjoner jeg ikke hadde sett før.

Merkestøtten. Skrift på jernkrampen. I fjell,krittet opp. I fjell Er det noen som kan tyde skriften? Noen bokstaver er spellvendte,og noen ser ut som runetegn, Ted…..

Egentlig burde jeg fortalt hva som står her, men det husker jeg ikke lenger. Men her boltret vi oss “hver” dag i oppveksten. Utsikten og fjellknausene rundt var vårt domène. Her ble det lekt KRIG så blodet rant. Ikke fordi vi gikk voldsomt i nærkamp, men heller at vi snublet og skle ned et platå. Mange såre og ømme knær etter de utfartene.
Når Tiger Tivoli avkom Lovisenlunds grusbaner, var det hit opp “kjærlighetsturene” gikk og det var en konstant strøm av folk på stien og trappene opp hit, så fort mørket falt på. Det var ingen nødvendighet at man hadde følge, hit gikk vi med venner og bekjente, bare for å treffe folk.

Hei Otto! Du har lagt inn et bilde av en tilhuggetstein i Stavern den 25. april d.å. 1883 er hugget inn i steinen og du lurer (evt. lurte) på hva som skjedde i Stavern det året. Jeg kan ikke se at du har fått noe svar. Kanskje er steinen satt opp som minne om den store bybrannen det året. I 1883 brant det i Stavern og store deler av byen ble lagt i aske.

Jeg sjekket med Jan Egil Borvik Larsen i Stavern, en meget aktiv herremann i Staverns lokalhistoriemiljø, og Jan Egil sier om denne steinen:

Du har rett i at det var en storbrann 1883. Hele byen brant så nær som Tollboden. Steinen er fundamentet for en flaggstang. Rester av innfestingen sees på baksiden.

Steinen står på hjørne av Kongensgate og Tollbodgaten i hagen til Havehuset. Vi ser flaggstangen på gamle bilder.

Takk og bra til Inger-Helene og Ole for grundig redgjørelse!

Vi har vel vært innom de fleste av inskripsjonene i fjell i vårt nærområde, men denne fra Kjerringvik fortjener jo så absolutt å bli nevnt!

foto:astridw

Hvor finner man denne der ute i Kjerringvik?

Vi forsøkte oss som fotturister i Kjerringvik i går og når en er lite kjent og vant til kyststiene i Brunlanes er det noget frustrerende å gå tur på Tjøllingsida. Jeg mente det måtte være mulig å gå en rundtur fra parkeringen før du kommer ned i selve tettstedet, men neida og/eller – vi var nok ikke godt nok kjent – kanskje noen som vet?
Inskripsjonen i fjellet ligger på venstre side når du går ut mot båtklubben midt i Kjerringvik!

Otto,der denne inskribsjonen står er på" FÅRNET" øya utenfor Kjerringvik. Øya er-var privateid, men ,med tilgang for allmenheten. Øya har også flere Tyske bunkere ut mot Sandefjordfjorden. Vi ferierte der i mange år etter krigen,og jeg har mange gode minner fra stedet. Har familie der. Teddy.

Så kan en jo spørre seg selv om hva som var så viktig i Larvik i 1861 at en ville markere det med en stein med inskripsjon. Denne står på høyre side der Nedre Bøkeligate munner ut i Møllegata. Teddy hevder at det står en portsolpe i denne steinmuren – den får vi eventuelt komme tilbake til!

Det var kanskje denne Teddy tenkte på, ref innlegget over – med fare for eget liv fant jeg altså denne stolpen i Nedre Bøkeligate. Den står bak gjerdet på høyre side av gata ca 100 meter før den munner ut i Møllegata!
Det ser ut som om det har stått en plate i steinen som er fjernet – Er det noen som kan historien og hva var det som ble anlagt i det Herrens år 1874 – Var det kanskje Nedre Bøkeligate?

foto:astridw

Otto, den stenen jeg mener ,den er en del av gråsteinsmuren like før grensesteinen.Det er helt tydlig at den er bygget inn i muren,og har blitt en del av den.Ted……

Hvis en fortsetter Ahlefeldtsgate over Reipbanegata og går ned langs fjellet mot parkeringa til Fram så finner en denne inskripsjonen fra 1793 i fjellveggen på høyre side. Det har vel vært en liten hoppbakke her en gang også. Jeg er ikke sikker på hva som står banket inn i fjellet – noen som vet?

Oversatt til begripelig norsk skal det visstnok stå: “MED HANS HØYE EKSELLENSE; GREV FREDRIK AHLEFELDT LAURVIGS TILLATELSE; GITT 1. OKTOBER 1793, HAR PROKATOR J. FRANCK DYRKET OPP DISSE MARKER; SOM TIDLIGEREVAR SUMP.” Hugget inn i fjellsiden på “ELEFANTEN”.